ŁAŃCUCH, OGUMIENIE I PRZEKŁADNIA

Niemal pół wieku po MacMillanie, w 1879 r. Anglik Harry JohnLawson ponownie skonstruował rower z napędem na tylne koło, przekazywanym za pomocą łańcucha. Lawson nie zmniejszył jednak rozmiaru kół. Dokonał tego John Starley. Zmienił on konstrukcję, tak aby koła były jednakowej wielkości, a rama była w kształcie czworokąta i w 1885 r. rozpoczął produkcję pojazdu pod nazwą "Rover", która przyjęła się w Polsce na określenie tego typu pojazdu. Następnym krokiem na drodze rozwoju roweru stało się wprowadzeniepneumatycznego ogumienia, zamiast dotychczas stosowanych gum pełnych. Dokonał tego w 1888 r., pochodzący z Belfastu, weterynarz John Dunlop. Jego wynalazek zwiększył znacznie komfort jazdy i pozwolił na uzyskiwanie większych prędkości. Dwa lata później opatentowany wynalazek wprowadzono do seryjnej produkcji

Źródło:http://wrower.pl/historia/lancuch-ogumienie-i-przekladnia-koniec-xix-w,2169.html