RODZAJE ROWERÓW

Możemy wprowadzić kilka podziałów rowerów w zależności od konstrukcji i przeznaczenia. Generalnie rowery dzielimy na

  • poziome - gdzie rowerzysta leży pomiędzy dwoma, lub trzema kołami
  • klasyczne - o konstrukcji pionowej, gdzie rowerzysta siedzi na siodełku i porusza pedałami znajdującymi się pod siodełkiem

Kolejny podział możemy wprowadzić na:

  • rowery jednośladowe (klasyczne), gdzie koła są jedno za drugim. Taki rower zostawia za sobą jeden ślad opon na ziemi (stąd nazwa)
  • rowery wielośladowe - czyli z trzema i czterema kołami. Rowery wielośladowe to zazwyczaj poziome, towarowe oraz wieloosobowe.

Rowery można podzielić także ze względu na ilość kół:

  • jedno koło - tzw. monocykle
  • dwa koła - klasyczne rowery. Są to zawsze jednoślady (trudno skonstruować rower, który będzie miał koła obok siebie)
  • wielokołowe - trzy i więcej kół - jednoślady i wieloślady

Typ roweru

Wielkość kół

 Przeznaczenie

Górski/MTB

26", 27,5", 29"

 Rower do jazdy po górach

Górski/MTB XC

26", 27,5", 29"

 Rower do jazdy po górach, dedykowany do zawodów typu Cross Country

Górski/MTB XCM

26", 27,5", 29"

 Rower do jazdy po górach, dedykowany do zawodów typu maraton rowerowy

ATB

  26", 28"

 All Terrain Bike - "młodszy brat" roweru górskiego. Przeznaczony na drogi szutrowe i niezbyt trudny teren

Miejski

  26", 28" 

 Rower użytkowy do jazdy po mieście

Trekkingowy

   26", 28"

Rower dedykowany do uprawiania turystyki rowerowej

Elektryczny

   26", 28"

 Rower ze wspomaganiem elektrycznym - zazwyczaj miejski, Cross, ale także coraz częściej górski

Szosowy

 28"

Rower do jazdy sportowej po szosie

Torowy

 28"

Rower do jazdy sportowej po torze

Przełajowy

 28" 

 Rower do zawodów przełajowych ("terenowa szosa")

Triathlonowy

  28"

 Rower używany w zawodach przez triathlonistów

Zjazdowy / DH

 26"

 Rower wyłącznie służący do zjeżdżania w dół po bardzo trudnej technicznie trasie

Enduro

 26" 

Rower MTB do  ostrzejszej jazdy

Freeride

  26"

Rower MTB do  ostrzejszej jazdy 

DJ/4X

 24",  26"

 Rower do ewolucji

Crossowy

 28"

Rower na różne rodzaje nawierzchni

Dirt

 24",  26" 

 Rower do ewolucji 

Street

  24",  26"

  Rower do ewolucji

BMX

20"

  Rower do ewolucji

BMX DS

20" 

  Rower do ewolucji

BMX Flat

 20"

  Rower do ewolucji

BMX Race

 20"

  Rower do ewolucji

Trial

 18"-20" (czasami 26")

  Rower do ewolucji

Beach cruiser

 26"

 Rower s stylu "amerykańskim"

Riksza rowerowa

 26"-28"

 Do przewozu osób

Ostre koło

 28"

 Z mechanizmem ostrego koła

Monocykl

 16-29"

 Z jednym kołem

29 cali

 29"

 z kołami 29"

 

źródło:http://wrower.pl/sprzet/rodzaje-rowerow,3361.html

SKĄD WZIĘŁA SIĘ NAZWA ROWER?

Nazwa "rower" w języku polskim została zapożyczona od marki rowerów "Rover" produkowanych w Anglii w 1885 roku przez Johna Starleya.

Pierwszą produkcję rowerów w Polsce rozpoczęto w 1917 roku w zakładzie F. Zawadzkiego. Słowo produkcja jest nieco na wyrost - w pierwszym roku złożono 17 sztuk. W latach trzydziestych było to już 60 sztuk dziennie. Wkrótce powstały dalsze wytwórnie prywatne: Kamińskiego, Lipińskiego, Wahrena i innych. W 1929 roku powstała Państwowa Wytwórnia Uzbrojenia w Warszawie, która podjęła się produkcji rowerów marki "Łucznik" na skalę przemysłową. Zakład ten w sezonie wytwarzał do 5000 rowerów miesięcznie, podczas gdy pozostałe wytwórnie prywatne osiągały do 6.000 szt. ... rocznie. Sumaryczna roczna produkcja w tym okresie to 80.000 szt. rocznie.

Źródło:http://wrower.pl/historia/rower-w-polsce,5431.html

NOWE RODZAJE ROWERÓW

Rowery były coraz chętniej wykorzystywane do uprawiania sportu. Wynalezienie roweru szosowego było efektem poszukiwań konstrukcji dedykowanej szybkiej jeździe. Już w 1896 r. kolarze współzawodniczyli w pierwszych nowożytnych igrzyskach olimpijskich odbywających się w Atenach. Zaczęto też eksperymentować z rowerem dwuosobowym - tandemem - i innymi wieloosobowymi wersjami: tricyklem, kwadrycykem a nawet sześcioosobowym sekstupletem.

Początek XX wieku przyniósł też eksperymenty z różnymi kształtami rowerów. Skonstruowano rower typu "damka" o znacznie obniżonej górnej rurze.  Dzięki temu zabiegowi nawet kobiety w długich sukniach mogły wygodnie wsiadać i zsiadać z roweru. Interesującym wynalazkiem jest też rower poziomy, zwany potocznie "poziomką". Rowerzysta podróżuje w pozycji półleżącej na wygodnym siedzeniu z oparciem.

W drugiej połowie XX w. powstały nowe rodzaje rowerów. Skonstruowano składak, czyli praktyczny rower, który po złożeniu ramy zajmuje mało miejsca i można go przewieźć np. samochodem,BMX, czyli mały, zwinny rower do wykonywania ewolucji, rower trekingowy dedykowany długim turystycznym wyjazdom oraz wiele innych konstrukcji.

Źródło:http://wrower.pl/historia/nowe-rodzaje-rowerow,5427.html

ROWER W POLSCE

Rower w Polsce pojawił się stosunkowo wcześnie. Skonstruował go warszawski malarz Edmund Perl w fabryce swojego ojca, Roberta Perla. Pierwszy model zbudowany był z drewna i został wyposażony w trzy koła. Początkowo nosił nazwę "samojazd" (lub jak podają niektóre źródła "samochód"). Rok później ze Światowej Wystawy w Paryżu do Warszawy przywieziono modele z wytwórni Michaux. Pierwsze w Polsce zawody "samojazdów" miały miejsce 5 czerwca 1869 r. w Ogrodzie Krasińskich w Warszawie. Rosnące zainteresowanie nowym sportem doprowadziło do powstaniaWarszawskiego Towarzystwa Cyklistów w 1886 r. Początkowo grupowało ono miłośników bicykla, a następnie rowerów. Wśród członków znajdowali się m.in. Henryk Sienkiewicz, Bolesław Prus i Maria Skłodowska-Curie (która wraz z mężem Piotrem nawet w podróż poślubną pojechała rowerem). Głównym celem Towarzystwa była popularyzacja kolarstwa, którą realizowano poprzez organizację zawodów i promowanie turystyki rowerowej. Obok siedziby WTC w Dynasach w roku 1892 zbudowano także nowoczesny tor kolarski. Kolejne organizacje rowerowe powstawały też w innych miastach Polski, m.in. w Poznaniu, Łodzi oraz Krakowie, gdzie liczba członkówKrakowskiego Klubu Cyklistów w 1895 r. wynosiła ok. 120.

Źródło:http://wrower.pl/historia/rower-w-polsce,5431.html

PIERWSZA PRZERZUTKA

Współcześnie znane i cały czas stosowane torpedo - czyli wolnobiegowa piasta została wprowadzona na rynek przez firmę Fichtel & Sachs w 1900 roku. W 1902 r. James Archer oraz Henry Sturmeystworzyli przekładnie,  umożliwiającą zmianę biegów podczas jazdy. Początkowo dwu-, a później trzybiegowa przerzutka, przesuwająca łańcuch z jednego trybu na inny, była montowana na tylnej piaście.

Konstrukcja Starley'a oraz wynalazki Dunlopa, Archera i Sturmey doprowadziły do powstania jednośladu uważanego za prototyp współczesnego roweru. Ustabilizowała się zasadniczo jego konstrukcja. Rozpoczął się złoty wiek w historii roweru. Zasadnicza idea nie uległa już zmianie. Dalszy rozwój dokonywał się poprzez systematyczne usprawnianie konstrukcji m.in.: zmiany umiejscowienia siodełka, zmiany wykorzystywanych w produkcji materiałów w celu zmniejszenia wagi pojazdu oraz usprawnianiu mechanizmów oraz wprowadzaniu nowych m.in.: amortyzatorów czy też hamulców tarczowych. Rower stał się jednym z najpopularniejszych środków komunikacji.

Jednak wraz z upowszechnieniem się wynalazku samochodu znaczenie roweru spadło diametralnie jeszcze w pierwszej połowie XX w. To samochód stał się wyznacznikiem statusu społecznego. Infrastrukturę projektowano właśnie pod jego kątem, zwiększenie liczby pojazdów mechanicznych spowodowało realne zagrożenie wypadkami. Ponowne zainteresowanie rowerem miało miejsce w latach 70. XX w. kiedy to nastąpił znaczny wzrost cen benzyny. Obecnie znów obserwujemy coraz większą popularność rowerów głównie ze względu na rosnącą świadomość społeczeństwa w dziedzinie ochronyśrodowiska i ekologii. Krajami najbardziej przyjaznymi cyklistom uważa się Danię, Holandię i Niemcy, gdzie konsekwentnie realizuje się założenia polityki prorowerowej.

Źródło:http://wrower.pl/historia/pierwsza-przerzutka-poczatek-xx-w,5426.html